Taiteen
kanssa
Taiteen
tekemisen äärellä tulee mietittyä, mikä tekee elämän merkitykselliseksi. Paavi
Fransiskus ilmaisi kesällä huolensa siitä, erottaako länsimainen nykyihminen
enää onnellisuutta sohvasta. Toisaalla, Syyrian sodan keskellä Aleppossa
kaupungin viimeinen puutarhuri sanoi haastattelussa, että kyllä
liikenneympyränkin voi muuttaa kauniiksi viemällä sinne kukkia. Hän sanoi myös,
että kun pommituksia kuuntelee aikansa, ne alkavat kuulostaa Beethovenin
sinfonialta.
Taide voi tehdä ruman kauniiksi ja joskus sietämättömän siedettäväksi, mutta ei
vain levittääkseen kauneutta vaan myös heijastaen sitä, mikä on rumaa,
epäjärjestyksessä, tolaltaan. Taide osoittaa usein ohi pintakerroksen siihen
mihin emme välttämättä muuten tule katsoneeksi.
Rauhallisissa
oloissamme Pohjoismaissa, Kainuussa, Kajaanissa pikkukaupungin idyllissä taide
voi myös olla jotain, jonka ääressä paha mieli saa purkautua, jonka pariin voi
paeta tylsistymistä, josta voi etsiä vaihtelua normaaliin arkeen, kohdata
pelkojaan ja jatkaa eteenpäin taas toiveikkaampana. Sitä me kaikki tarvitsemme,
että elämä olisi merkityksellistä, toivon horisonttia.
Taiteen kanssa saa ajatella. Muistaa. Eläytyä. Taiteelta voi ehkä myös pyytää
vertaistukea. Kysyä nimeä sille, mikä on vasta tuntemus tai aavistus mielen
perukoilla.
Kaupungin oma teatteri voi olla toveri ja kaveri, se sopii arkeen ja juhlistaa
juhlaa. Teatterin tehtävänä on myös yllättää ja hämmentää, olla näkijä ja
perspektiivin avaaja, sillä siten uudet oivallukset ja vahvat elämykset
syntyvät, että jokin totuttu horjahtaa uuteen asentoon. Minun sisikuntani
horjahti viimeksi teatterimme Siunattu hulluus –esityksen katsomossa
loppukohtauksen aikana. Tajusin äkkiä, miksi Elmereitä on oltava monta eikä
yksi, niin kuin alkuteoksessa. Siksi tietenkin, että Elmerit ovat enemmistö.
Vaikka esittäisimme kuinka normaalia arjen touhuissa, enemmistö meistä on
Elmereitä. Tuli lämmin olo, tunnistin itsessäni jotain tärkeää.
Mutta teatterin ensisijainen tehtävä ei ole muuttaa maailmaa, se on meidän
ihmisten tehtävä. Taide, kuten teatteri, auttaa meitä muuttumaan – ja
muuttamaan sitä, mille pitää tehdä jotain. Se auttaa meitä peilaamaan asioita,
kuvittelemaan ja keksimään ratkaisuja, lepäämään kaikessa
keskeneräisessä.
Onnellisuus
vai sohva
Kulttuuri
on ihmiselämän perusta. Sen avulla ymmärrämme paremmin, mihin kuulumme tai
liitymme, missä toimimme – ja mistä haluamme erottautua. Taide ja kulttuuri
auttaa meitä asettamaan mittasuhteet kohdalleen, se auttaa erottamaan
onnellisuuden sohvasta. Ilman kulttuuria ei ole yhteisöä. Passiivinen yhteisö
ottaa vaikutteensa kaukaa – median välityksellä tai konsulteilta, jotka harvoin
kohtaavat ihmisen sellaisena kuin hän elämäänsä elää. Passiivinen yhteisö
surkastuu, se tuntee mitättömyyttä ja alemmuutta ja etsii lääkkeeksi etäisiä
ihanteita ja kiiltokuvamaisia esikuvia. Kun identiteetiltä katoaa perusta,
katoavat perinteet, kyläkaupat ja lopulta toimintakyky. Samaan tapaan
lapsuuteni mummolasta katosivat talonpoikaiset huonekalut. Anttilan rekka toi
uudet paremmat, ne keinonahkaiset.
Oman alueen kulttuuritoiminta vaikuttaa monin tavoin ympäristöönsä. Siksi
meillä on kulttuuribudjetti ja julkiset taidelaitokset, siksi on seuroja,
yhdistyksiä ja kerhoja, ITE-taiteilijoita ja taideoppilaitosten kasvatteja.
Oman alueen kulttuuritoiminnan parissa ihmiset tunnistavat itsensä ja toisensa
toisin, eri tavalla kuin arjen välttämättömissä puuhissa.
Esitys
ja katsoja, sinä ja minä
Teatteri
on nykymaailmassa itsenäinen taidelaji, kun se ennen vanhaan usein ymmärrettiin
kirjailijan teoksen ylöspanoksi. Teatteri lähenee avoimesti muita taiteita,
ottaa niistä vaikutteita ja tekee kokonaisuudesta omansa omilla välineillään,
samaan tapaan kuin kirjailijat tekevät omillaan. Ja elämästä kaikki taide on
peräisin, teatteri vieläpä erityisesti, ruumiillisuutensa ja hetkellisyytensä
vuoksi.
Kajaanin Kaupunginteatteri on juurevasti oman paikkakunnan teatteri ja
taidelaitos. Kainuun oma alueteatteri tunnetaan ja sitä arvostetaan laajasti
yli maakuntarajojen. Teatteri luo osaltaan alueen identiteettiä ja tekee sitä
tunnetuksi yhdessä muiden kainuulaisten kanssa.
Kunnianhimoisen ammattiteatterin tehtävänä on tehdä esityksiä, jotka ovat
kokonaistaidetta, muovautumista, tapahtumaa. Vastapelurina on katsoja, kokija,
joka lopulta muovaa esityksestä oman tulkintansa. Teatterin ammattitaitoa on
myös, että luotamme toistemme ennakkoluulottomuuteen. Suomen
satavuotisohjelmaan Kajaanin Kaupunginteatteri osallistuu viiden kotimaisen
kantaesityksen sarjalla.
Sen sijaan että tekisimme työmme vain keskenämme, arvaillen katsojan
mielenliikkeitä, työtapana on tulevaisuudessa yhä useammin jalkautua
taidelaitoksesta turuille ja toreille. Tulemme lähemmäs, auomme ovia, kutsumme
katsojaa kohtaamisiin luottavaisina että jotain ennakoimatonta syntyy.
Päätän tällä kertaa tuoreeseen katsojapalautteeseen. Se on Kainuun opiston
kotouttamiskoulutuksen vastuuopettajan sähköpostipalaute 28.9.16 Veden
muistista –esityksen pääharjoituksesta (ensi-ilta 1.10.2016).
“Olimme
eilen katsomassa Veden muistista koeyleisönä.
Lämpimät kiitokset Teille
esityksestä. Tänä aamuna koulussa teatterikokemus on ollut puheenaihe numero
yksi. Kertailimme vielä esityksen teemaa ja kohtauksia, samoin kuin teimme
ennen esitystä. Vaikka suurin osa puhutusta kielestä opiskelijoilta menikin
ohi, on elävän teatterin voima niin suuri, että asioiden ymmärtäminen
ruumiinkielen kautta on vahva. Mukava nähdä, kuinka opiskelijat selvästi saivat
lisää virtaa ja hyvän kokemuksen eilen illalla, silmät loistaen täällä
teatteria muistellaan. Suurimmalle osalle teatterikokemus oli ensimmäinen
elämässään.
Esityksen jälkeen ohjaaja ja näyttelijät tulivat vielä jututtamaan
opiskelijoita. Meille jäi todella lämmin ja positiivinen kuva Kajaanin
kaupunginteatterista ja sen ihmisistä.”
Summa summarum: Altista
itsesi teatterille, niin jotain tapahtuu!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti